شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
▫️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ طَاعَةَ الْخَاشِعِینَ وَ اشْرَحْ فِیهِ صَدْرِی بِإِنَابَةِ الْمُخْبِتِینَ بِأَمَانِکَ یَا أَمَانَ الْخَائِفِینَ.
▫️ خدایا در در این ماه طاعت فروتنان را نصیبم کن، و سینهام را برای انابه همانند بازگشت خاضعان باز کن به امان دادنت ای امان ده هراسندگان.
?شرح اجمالی:
۱. منظور از خشوع، فروتنی در برابر ذات باری تعالی و تسلیم شدن در برابر او بدون اظهار کوچکترین کبریایی و بزرگی در برابر امر و نهی اوست. اطاعت خاشعین، اطاعتی محض است بدون چون و چرا آوردن در برابر احکام الهی. عبادتی که در آن عبد در آن غرق در توجه تام به جلال و جمال الهی است و از خود غافل است. این مقام به توحید محض حاصل می شود و رسیدن به آن با ریاضت و با خون دل خوردن و مجاهدت میسر است.
حداقل حالت خشوع این است که متوجه باشیم عبد بدون عنایت مولا هیچ کاره است حتی عبادتش بدون لطف الهی نمی توانست محقق گردد.
۲. حالت انابه ویژگی هایی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم:
▫️ در انابه بازگشت از خود وخلق به سوی خالق یکتاشرط اول است.
▫️ انابه کننده دائما باید رجوع الی الله داشته باشد.
▫️انابه به دو قالب عملی و قلبی تقسیم می شود.در انابه عملی مهمترین چیز ترک معصیت است. کسی که گناهی را نخواهد انجام دهد حتی اگر آه و زاری هم نداشته باشد « منیب »محسوب می گردد.در انابه قلبی عبد دائما در خواسته های خود و نیازهایش مراجعه سریع وعلی الدوام به حق تعالی دارد.
▫️در قرآن کریم انبیاء بزرگی رابه عنوان «منیب» و«اوّاه»یاد کرده است:
حضرت آدم،یعقوب،ابراهیم،داوود،سلیمان،ایوب علیهم السلام.
خدای تعالی منتظر انابه کننده گان است و منیب، به دلیل اتصال دائمی به ذات باری تعالی وقدرت علی الاطلاق قویترین فرد محسوب می شود.
▫️راهای کسب حالت انابه:
- توجه به آیات ونشانه های عظمت حق تعالی
- ترک گناه
- وداع در آخرین شب از ماه رمضان را امام صادق علیه السلام عامل توفیق برای انابه می داند.
-در خواست جزئی ترین خواسته ها وحاجات از خود خدای تعالی حتی نمک آش را.
-خواندن دعاهایی که قالب انابه دارند مثل دعای کمیل،ابوحمزه ثمالی،مناجات خمس عشره و…
- ارتباط باقرآن کریم از طریق قرائت وتفسیر
- خواندن وتفکر کردن وعمل نمودن به احادیث اهل البیت علیهم السلام
▫️شخصی که حال انابه دارد ، ظرفیت پذیرش حق را دارد. شرح صدر به معنی همین است.صاحب شرح صدر ، تنگیی در دل خود برای حق نمی یابد. او در هر حالی متحمل سختی هاست چرا که دل دریایی او وسیع است و همه چیز را در خود با نگاه حق بینانه حل می کند.