منشا طغیان...
خداوند در قرآن میفرماید: ✨«إنّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى». بی نیازی منشأ و علت طغیان انسانی است که به خود و هواهاى نفسانى خود میپردازد و به اسباب ظاهرى كه تنها وسيله مقاصد او است (و نه هدف) دل مى بندد و از پروردگارش غافل مى شود.
این آسیب در آیهای دیگر نیز بیان شده است: ✨«وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ؛ و اگر خداوند براى بندگانش رزق را توسعه مى داد در زمين طغيان مى كردند، ولیکن آنچه را مى خواهد به اندازهای (معيّن) نازل مى كند. زيرا كه او به بندگانش آگاه و بيناست».
خدای متعال به عنوان عبرت از هلاکت قومهای اینچنینی مثال میزند: ✨«وَ كَمْ أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَها ….» ، كلمه «بطر» به معناى سرمستی و طغيان ناشى از نعمت است، چهبسا قريه ها كه در معيشت خود طغيان کردند و ما هلاكشان كرديم؛ بنابراین صبر، تنها در برابر تلخى ها نيست؛ بلكه در رفاه و شادى نيز بايد صبر كرد وگرنه سبب طغيان انسان خواهد شد.
✨اميرالمؤمنين(علیه السلام) در حكمت ۲۹۴ نهجالبلاغه مى فرمايند: «تصور نشود كه فرد مبتلا به بلاى الهى و گرفتار مشكلات دنيا از كسى كه در آسايش و رفاه است به دعا نيازمندتر است. فرد مرفه نيز نيازمند دعاست تا نعمت را از دست ندهد و رفاه باعث طغيان او نشود».
?هفت خان خیالی