جایگاه رفیع اهل بیت علیهم السلام در کلام گوهر بار امام حسن مجتبی علیه السلام
حَدَّثَنَا أَبُو الْقَاسِمِ إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَنْبَارِيُّ الْكَاتِبُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا شُعَيْبُ بْنُ أَيُّوبَ قَالَ حَدَّثَنَا مُعَاوِيَةُ بْنُ هِشَامٍ عَنْ سُفْيَانَ عَنْ هِشَامِ بْنِ حَسَّانَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ علیه السلام يَخْطُبُ النَّاسَ بَعْدَ الْبَيْعَةِ لَهُ بِالْأَمْرِ فَقَالَ نَحْنُ حِزْبُ اللَّهِ الْغَالِبُونَ وَ عِتْرَةُ رَسُولِهِ الْأَقْرَبُونَ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ الطَّيِّبُونَ الطَّاهِرُونَ وَ أَحَدُ الثَّقَلَيْنِ اللَّذَيْنِ خَلَّفَهُمَا رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله فِي أُمَّتِهِ وَ التَّالِي كِتَابَ اللَّهِ فِيهِ تَفْصِيلُ كُلِّ شَيْءٍ لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ.
فَالْمُعَوَّلُ عَلَيْنَا فِي تَفْسِيرِهِ لَا نَتَظَنَّى تَأْوِيلَهُ بَلْ نَتَيَقَّنُ حَقَائِقَهُ فَأَطِيعُونَا فَإِنَّ طَاعَتَنَا مَفْرُوضَةٌ إِذْ كَانَتْ بِطَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولِهِ مَقْرُونَةً قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ.
وَ أُحَذِّرُكُمُ الْإِصْغَاءَ لِهُتَافِ الشَّيْطَانِ بِكُمْ فَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ فَتَكُونُوا كَأَوْلِيَائِهِ الَّذِينَ قَالَ لَهُمْ لا غالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَ إِنِّي جارٌ لَكُمْ فَلَمَّا تَراءَتِ الْفِئَتانِ نَكَصَ عَلى عَقِبَيْهِ وَ قالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُمْ إِنِّي أَرى ما لا تَرَوْنَ فَتُلْقَوْنَ إِلَى الرِّمَاحِ وَزَراً وَ إِلَى السُّيُوفِ جَزَراً وَ لِلْعُمُدِ حَطَماً وَ لِلسِّهَامِ غَرَضاً ثُمَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً.
هشام بن حسّان گويد: پس از آنكه با امام حسن مجتبى صلوات الله علیه براى حكومت بيعت شد از آن حضرت شنيدم كه براى مردم سخنرانى كرد و فرمود: ما حزب پيروز خداوند و خاندان و نزديكان پيامبر خدا و خانواده پاك و پاكيزه او و يكى از دو چيزِ گران بهائى هستيم كه رسول خدا صلّی الله علیه و آله پس از خود در ميان امّتش بجاى گذارد؛ و ما پیوست و ادامه ی كتاب خدائيم كه تفصيل هر چيز در آن هست؛ و هيچ گونه باطلى از پس و پيش در آن راه ندارد.
پس تفسير آن بر عهده ی ماست، و ما در تأويلِ آن گمان نکنیم بلكه حقائقِ آن را به یقین می دانیم و بیان کنیم؛ پس ما را اطاعت كنيد كه اطاعت ما واجب شده زیرا به طاعت خدا و رسولش مقرون گشته که خداوند می فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده ايد از خدا و رسول او و صاحبان امر اطاعت كنيد. پس اگر در چیزی اختلاف کردید آن را به [حکم] خدا و رسول باز گردانيد»؛ «و اگر آن را به نزد رسول يا صاحبان امر باز مى گرداندند حتماً كسانى از صاحبان امر كه حكم آن را استنباط مى كنند به حقيقت آن پى مى بردند».
و شما را از گوش سپردن به ندا و فراخوان شيطان بر حذر مى دارم كه او دشمن آشكار شماست؛ و الا همچو دوستان او شويد همانانکه به آنها گفت: «امروز احدى از مردم بر شما پيروز نمى شود و من خودم پناه شمايم و چون دو گروه پيكارجو[مؤمنان و کافران] بهم برخوردند پا به فرار گذاشت و به عقب گريخت و گفت: من از شما بيزارم که من چيزى را مى بينم كه شما نمى بينيد» و در آن هنگام مأوایِ نيزه ها و طعمه ی شمشيرها و درهم شكسته گرزها و هدف تيرها گردید؛ سپس «در آن روز هيچ كسى را كه قبلا ايمان نياورده و عمل صالحی نكرده ايمانش سود نبخشد».
الأمالي (للمفيد)؛ ص348
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص359